TECHNOSPACE.AT.UA » 2016 » Апрель » 1 » ВСТУП ДО ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ. ПЕРВИННИЙ ІНСТРУКТАЖ
499
0
10
ТРИВАЛІСТЬ: 1 УРОК
РЕПОСТ:      
ТИП: КОМБІНОВАНИЙ
МЕТА
  НАВЧАЛЬНА:
– Узагальнення знань, набутих учнями в початковій школі.
– Завдання предмета «Трудове навчання».
– Ознайомлення із змістом програми трудового навчання для 5 класу.
– Технологічна діяльність у сучасному суспільстві.
– Основні види технологічної діяльності в побуті: ремонт меблів, квартири, приготування їжі, прання, виготовлення одягу, в’язання, вишивання тощо.
– Правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні.
– Організація робочого місця
  ВИХОВНА:
     Виховувати дисциплінованість, культуру праці, самокритичність та самооцінку;
  РОЗВИВАЮЧА:
     Розвивати увагу, мислення, пам’ять, мікромоторику, предметну зацікавленість;
  ПРОФОРІЄНТАЦІЙНА:
     Ознайомлення з виробничими професіями матеріальної і не матеріальної сфери;

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  - Повторити інструктаж, конспект.
  - Сидоренко § 1-3;

ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ
  Презентація  П5.1 «Вступ до технології»
СТРУКТУРА УРОКУ
I  ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА  5 хв.
II  ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 0 хв.
III  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 3 хв.
IV  МОТИВАЦІЯ 5 хв.
V  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 15 хв.
VI  РЕФЛЕКСІЯ 5 хв.
VII  ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ 7 хв.
VIII  ПІДСУМОК УРОКУ 5 хв.
  ВСЬОГО: 45 хв.

ФОРМУВАННЯ ЗУН
  МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ
природознавство, БЖД, праця (2-4 класи).
  ЛАБОРОТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА
«ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ ЗА СТОЛЯРНИМ ВЕРСТАТОМ»
  ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ
приклади виробів, обладнання та інструменти майстерні, конспект.
  НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГНЕННЯ
характеризує технологію як предметно-перетворювальну діяльність; наводить приклади технологічної діяльності в побуті; пояснює необхідність правильної організації робочого місця; обґрунтовує необхідність дотримання правил безпеки праці, санітарно-гігієнічних вимог

ХІД УРОКУ
I
  ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА  5 хв.
  бесіда, розповідь
     Привітання. Самопрезентація. Перевірка готовності учнів до уроку: наявності зошитів, книжок, щоденників, робочого одягу. Призначення чергових та перевірка відсутніх. Оформлення зошиту з трудового навчання.
II   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 0 хв.
 
 
III   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 3 хв.
   розповідь, фронтальне вибіркове опитування
     Раніше, у початковій школі ви ознайомились з предметом – праця, де навчились виготовляти елементарні, прості, красиві речі. Речі, які виготовляє людина самостійно, за зразком називають – виробами. Для їх створення ви використовували різні матеріали, які називаються в загальному розумінні – конструкційними матеріалами – це такі матеріали та речовини, які людина перетворює у різні конструкції, вироби. В процесі виготовлення речей ви використовували прості інструменти, для того, щоб надати конструкційному матеріалу певної форми та виконували з цими інструментами певні дії, рухи, або більш правильний технологічний термін – операції, які і створювали потрібну форму виробу.
   – Давайте пригадаємо зараз, які вироби ви виготовляли на праці?
   – З якими конструкційними матеріалами ви працювали?
   – Які інструменти ви використовували?
   – Які операції ви навчились виконувати?

   Дуже добре, дякую за відповіді!
IV   МОТИВАЦІЯ 5 хв.
     розповідь, бесіда
     Час минає і ви мабуть-що почали помічати те, що світ в якому ми всі живемо зараз, світ створений людиною, в більшій мірі відрізняється від дикої природи. Людина, в загальному розумінні, навчилась самостійно будувати міста і селища з заліза і бетону, навчилась вирощувати собі їжу та готувати велике різноманіття смачних страв, придумала та створила прості механізми, такі як колесо і важіль та складні машини, автомати та роботи, такі як автомобіль, запобіжники, пошукові сервіси-роботи (наприклад: Google, Yandex), тощо.
     У цьому світі, створеному людиною за тисячі років, сама людина навчилась зберігати, накопичувати та передавати знання, як створювати щось нове молодому поколінню, тобто вам, аби ви не мали потреби виживати в дикій природі.
     Людина створила світ, в якому їй комфортно, але в цьому світі є і негативна, погана сторона – природа стала джерелом з якого починається створення конструкційних матеріалів: залізної руди, кремнезему, нафти, газу та вугілля, деревини, піску, води, тощо. Ви вже знаєте, що деякі природні ресурси, такі, як дерева, торф, вода є рекреаційними, тобто відновлювальними, але ж і існують не рекреаційні, тобто не відновлювальні природою ресурси, такі як нафта, природний газ, ядерне паливо – кількість якого обмежена на всій планеті і ніколи не зможе відновитись, або відновлюється вкрай повільно.

 
Мал. 5-1.1 Сукупність речей створених людиною

     Предмет Трудове навчання, з яким ви сьогодні зустрілися вперше в житті, дивовижний, оскільки тут, в процесі вивчення ви зможете навчитись створювати вироби, більш складного характеру ніж на предметі праця, навчитесь дбайливо та бережно відноситись до природніх ресурсів, конструкційних матеріалів, оволодієте новими для більшості інструментами та операціями, дізнаєтесь секрети справжніх майстрів та звичайно ж, що найголовніше, на основі всіх цих знань, ви зможете створювати нові речі, яких ще ніхто не створив до вас, ви зможете будувати майбутнє таким, яким ви хочете. Ви можете стати людиною-творцем!

(невелика пауза)

     Ви спілкуєтесь між собою використовуючи мову, в ранньому дитинстві навчились говорити, а в дитсадку або початковій школі – писати; мова стала засобом вашого спілкування, вирішення проблем, вираження своїх думок та розуміння іншої людини. Мова – це база, початок, основа вашого розвитку, як людини.
     У світі трудового навчання та технології теж існує певна база, початок, основа предмету – ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ. Про неї слід пам’ятати на кожному уроці та навіть вдома, чи на роботі, коли ви щось майструєте.
     Сьогодні, на уроці ми познайомимось з основою предмету трудове навчання, тому давайте запишемо до зошитів дату та тему уроку – «ВСТУП. ПЕРВИННИЙ ІНСТРУКТАЖ. САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ.ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА.»

V   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 15 хв.
     бесіда, розповідь, показ, пояснення, конспектування
     Ми вже трошки розпочали вступ до предмету, тому продовжимо…
В середній школі, починаючи з 5 класу, учні розпочинають вивчати новий предмет – трудове навчання, який значно розширює можливості та знання стосовно світу праці, створення нових речей та технологій.


Мал. 5-1.2 Трудове навчання перетворює знання у вироби.

     Предмет трудове навчання вивчається з 5 по 9 клас. Хлопці та дівчата окремо поділяються на групи, оскільки розділяються їх напрямки та специфіка навчання. На предметі трудове навчання хлопці ознайомлюються з технологічним напрямком, тобто: обробкою деревини, фанери, деревинних матеріалів, листових та сортових металів і сплавів, композитів, навчаються працювати зі столярним і слюсарним ручним інструментом, вимірювальним і розмічальним обладнанням, станками і верстатами, виготовляють загальні практичні вироби та свої власні творчі, технічні або наукові проекти. Дівчата на предметі трудове навчання ознайомлюються з напрямком обслуговуючої праці, тобто: обробкою синтетичної і природньої тканини, пошиттям одягу, приготуванням страв, тощо. Такий поділ на напрямки традиційний для освіти України, СРСР та більшості розвинутих країн світу і надає змогу сформувати базові, тобто основні, знання, уміння та навики в створенні речей, конструюванні, проектуванні та подальшого професійного самовизначення.

ЗАВДАННЯ ПРЕДМЕТУ «ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ».

     Предмет трудове навчання, виник в середині XIX ст. в Фінляднії, батьківщині Санта-Клауса, сучасних рок-гуртів, високоякісних телефонів NOKIA, синьооких вродливих жінок та саун-бань. До виникнення предмету спонукала промислова революція та потреба у великій кількості технічно-освічених людей, хоча б базового рівня, для участі у створенні і розвитку нового, промислового способу життя, який прийшов на зміну мануфактурі, поодиноким майстрам. Даний предмет, після введення в школи почав давати значні результати для суспільства, оскільки технічно-освічена людина просто знаходила собі роботу на заводах, фабриках, машинах, того часу, або могла створити власні речі, товари і тим самим розпочати свій бізнес. На теренах України, за часів Російської Імперії предмет з’явився у другій половині XIX ст.
     Наскільки поява трудового навчання в школах була корисною та ефективною тоді? – ми можемо судити лише в наш час, адже технологічна освіта в школі спровокувала появу безлічі винаходів, побутових речей, автомобілів, літаків, двигунів, холодильників, тощо, а також з’явилось технологічне різноманіття цих речей, різне по зручності, вартості, якості роботи, надійності, тощо.
     За часів СРСР, до Великої Вітчизняної Війни, увага керівництва країни вгасла до трудового навчання і предмет перестав існувати в школах з 1937 по 1956 роки. В тому ж, 1956 році, через 11 років після війни, країна відчула неймовірну кризу в суспільстві, в освіті та базовій технологічній підготовці в школі, викликану відсутністю предмета трудове навчання, тому його повернули. З плином часу повернення предмету трудове навчання в школу дає свої плоди, зростає якість виробів і продуктів, з’являються нові технології: машини, механізми, автомати, комп’ютери, роботи, а СРСР стає країною з найпотужнішою системою освіти та темпами технологічного розвитку, покорення космосу, час від часу поступаючись США.


Мал. 5-1.3 Технологічний прогрес, від кінця XIX ст. до сьогодення.

     Ви помічаєте, вже, що предмет Трудове навчання в школі є відповіддю на те, що суспільство, люди нашої країни, потребують хоча б мінімальні технологічні знання та уміння, як виготовляти та створювати нові речі, адже це каталізує, тобто змушує, те саме суспільство до власного добробуту.
     Звичайно, з часів СРСР багато чого змінилось, і суспільство потребує від предмету Трудове Навчання дещо іншого, а саме:
     Трудове навчання – предмет, що вивчає технічні об’єкти, конструкційні матеріали (КМ), знаряддя праці, способи роботи ними, та дозволяє застосувати ці знання та знання з інших предметів на практиці.
     • формування в учнів технічного світогляду, закріплення на практиці знань про технологічну діяльність, спираючись на закони та закономірності розвитку природи, суспільства, виробництва і науки;
     • формування в учнів практичних навичок творчої діяльності, творчого та критичного мислення в процесі вивчення проектної технології;
     • ознайомлення учнів з місцем і роллю інформаційно-комунiкаційних технологій в сучасному виробництві, повсякденному житті;
     • формування культури поводження з різноманітними засобами праці;
     • створення умов для професійного самовизначення, обґрунтованого вибору професії з урахуванням власних здібностей, уподобань та інтересів;
     • формування в учнів культури праці, навичок раціонального ведення домашнього господарства, культури побуту, відповідальності за результати власної діяльності, комплексу особистісних якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства;
     • виховання активної життєвої позиції, адаптивності, готовності до безперервної професійної освіти, конкурентної боротьби на ринку праці, потреби ініціативно включатися в систему нових економічних відносин, в підприємницьку діяльність;
     • створення умов для реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання, виховання та розвитку особистості.

ЗМІСТ ПРОГРАМИ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ 5 КЛАСУ

     Вся програма трудового навчання з 5 по 9 клас складається з обов’язкової складової (Блок) та одного чи двох варіативних модулів, які обираються залежно від умов майстерні, бажання учнів, тощо.
     В 5-класі програма вивчення предмету Трудове навчання виглядає наступним чином:
     Базовий блок: ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ІЗ ФАНЕРИ ТА ДВП –26 год
          Розділ 1. Основи матеріалознавства – 3 год
          Розділ 2. Технологія виготовлення виробів із фанери та ДВП – 14 год
          Розділ 4. Технологія побутової діяльності – 4 год
          Розділ 3. Основи техніки, технологій і проектування – 4 год
      Виходячи з умов майстерні: наявного обладнання та матеріалів були обрані наступні варіативні модулі:
      Модуль 1. ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ДЕРЕВ’ЯНОЇ ІГРАШКИ – 20 год.
          Розділ 1. Основи технології виготовлення дерев’яної іграшки – 6 год
          Розділ 2. Проектування та виготовлення дерев’яної іграшки – 12 год
          Розділ 3. Презентація виготовлених виробів – 2 год
      Модуль 2. ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ СУВЕНІРІВ ІЗ ДЕРЕВИННИХ МАТЕРІАЛІВ – 20 год.
          Розділ 1. Основи технології виготовлення дерев’яної іграшки – 6 год
          Розділ 2. Проектування та виготовлення дерев’яної іграшки – 12 год
          Розділ 3. Презентація виготовлених виробів – 2 год
      Резерв часу – 4 год


Мал. 5-1.4 Приклади виробів з 5 по 8 клас

     Загалом, на уроках трудового навчання за цей навчальний рік, ми ознайомимось з новими для багатьох конструкційними матеріалами – фанерою та дсп, інструментами та операціями для роботи з цими матеріалами, простими технологіями конструювання та читання технічних документів на основі чого, паралельно будемо виготовляти найпростіші вироби з цих матеріалів, до нового року. Після нового року, на основі отриманих знань і умінь розпочнеться ваша творча робота в ході якої ви ознайомлюєтесь додатково з новими технологіями і операціями стосовно теми модулю, виготовляєте типовий виріб та власний, творчий проект на його основі і на останок презентуєте його.

ТЕХНОЛОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ У СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

     В житті ви частіше починаєте зустрічати таке слово, як «технологія», наприклад інтернет-технології, технологія виробництва, політична технологія, зелені технології, тощо. Термін технологія, має декілька визначень і розумінь, наприклад технологічна освіта і освітні технології – це абсолютно різні «технології», де під технологічною освітою розуміють освіту спрямовану на формування знань і умінь технічного напрямку, наприклад професії інженера, програміста, архітектора, тощо; а під освітніми технологіями – способи досягнення конкретних освітніх завдань, наприклад контрольна робота, інтерактивне заняття, олімпіада, тощо.


Мал. 5-1.5 Світ технологій, де знання та уміння перетворюються в речі.

      Світ технологій подібний океану, що огортає всю планету, а наша майстерня – човен, в якому ви почнете подорож по океану незвіданого.
      На предметі Трудового навчання ми будемо розглядати технологію, як знання про способи перетворення та застосування матеріалів (речовин), енергії, інформації в певні вироби чи форми для потреб людини за визначеною послідовністю, що дає гарантований результат. Крок за кроком, від простого до складного, ми оволодіємо технологіями виготовлення певних виробів, пошуку та аналізу інформації, технологією проектування, тощо.
      Ви вже опанували, насправді, багато технологій, наприклад: технологію письма, малювання олівцем чи пензлем, вирішення рівнянь, приготування їжі, прання, чи просто зав’язування шнурків на взутті, тощо. Технології, які ви опанували спрощують процес отримання бажаного результату та економлять час. На предметі трудове навчання ми дізнаємось про нові технології та навчитесь їх використовувати для отримання виробів з деревини, ДСП, ДВП, металів, тощо, а також технології, що надають людині можливість створювати (придумувати) нові вироби та втілювати ці ідеї в життя, навіть для тих виробів, які потребують роботи тисяч людей, наприклад як: будівлі, кораблі, автомобілі, тощо.

ВИДИ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ПОБУТІ

     Ознайомлення з різновидом технологій розпочинається з уже відомих в житті кожного з вас прикладів. Значну роль в житті кожної людини відіграють звичні побутові технології, такі як ремонт меблів, квартири чи будинку, догляд за газоном, прання, приготування їжі, пошиття одягу, побутове обслуговування і використання електроприладів чи цифрової техніки, прибирання, тощо. Побутові технології значно економлять час і створюють комфорт, зручність життя людини, а також слугують причиною виникнення послуги, яку одна людина може продати іншій. Наприклад, якщо перша людина досить гарно володіє технологією ремонту будинку, а інша людина не вміє цього робити чи не має вільного часу щоб цьому навчитись, то вона купує послугу ремонту у першої. Таким чином виникає різновид того, що може виготовити людина використовуючи технології, цінність, що щось вартує але не має фізичної форми (як виріб) – послугу.


Мал. 5-1.6 Побутові технології: а – ремонт оселі;
б – приготування їжі; в – прання; г – косіння.

     Побутові технології, якими ви володієте, або можете оволодіти зараз – в майбутньому значно зекономлять вам власні кошти, час, або стануть основою для створення послуги для інших людей. А таблиці 5.1-1 «Найпоширеніші види побутових технологій» визначено об’єкти з якими працює людина і який результат вона отримує, та за наявності в сфері послуг - професія.

Таблиця 5.1-1 «Найпоширеніші види побутових технологій»


п/п
Побутова технологія Об’єкт праці людини Результат праці людини Професії
1 Ремонт меблів Зламані меблі Відремонтовані меблі Мебляр
2 Ремонт квартири чи будинку Приміщення (зал, кімната, кухня, тощо) Новий вигляд приміщення Будівельник, Штукатур, Маляр, тощо
3 Догляд за газоном Неохайний газон Чистий газон Косар
4 Прання Брудна білизна, одяг, ткацькі вироби Чиста білизна, одяг, ткацькі вироби Прачка
5 Приготування їжі Продукти харчування Смачні страви Кухар, Пекар, Кондитер
6 Пошиття одягу Тканина, нитки, супутні матеріали Новий одяг, білизна, тощо. Швачка-закрійниця
7 Ремонт та обслуговування електроприладів і цифрової техніки Зламані модеми, телевізори, радіо, комп’ютери, фото, телефони, тощо Працюючі електроприлади та цифрова техніка Електрик, Спеціаліст з ремонту ПК, тощо.
8 Прибирання Безлад на подвір’ї чи вдома Чистота на подвір’ї чи вдома Двірник, Покоївка
9 Заточування ножів, ножиців Тупі леза Гострі леза Слюсар
10 Стрижка чи бриття Неохайна зачіска, волосся, вуса Охайна зачіска, волосся, борода. Перукар, Цирульник

ПРАВИЛА ВНУТРІШНЬОГО РОЗПОРЯДКУ МАЙСТЕРНІ

     Ми тільки що дізнались про те, що ж таке побутові технологій в океані всіх технологій людства. На нашому кораблі вчитель – капітан, а учні – команда! Від роботи кожного в команді залежить результат нашої подорожі! Адже в океані технології безліч скарбів!
     Як команда, загалом, так і кожен з вас окремо, повинен буде запам’ятати і виконувати завжди основні правила нашої команди, які складаються з наступного:
          – Первинний інструктаж з техніки безпеки;
          – Санітарно-гігієнічні вимоги;
          – Пожежна безпека;
          – Правила команди.


     До первинного інструктажу з техніки безпеки входять такі правила:
          1. До майстерні входити по дзвонику і виходити лише з дозволу учителя.
          2. В майстерні завжди знаходитись лише в спецодязі.
          3. Без спецодягу категорично заборонено працювати в майстерні.
          4. Працювати лише на своєму робочому місті.
          5. Зняти зайві стільчики з вільної сусідньої парти.
          6. На початку уроку перевірити робоче місце на відсутність стружки, зайвих речей, та підготувати зошит, щоденник, письмові та креслярські знаряддя.
          7. Виконувати тільки ті роботи, які задав учитель.
          8. Працювати з інструментами та матеріалами, лише після ознайомлення та проходження відповідного інструктажу з техніки безпеки.
          9. Використовувати обладнання, інструменти та матеріали лише з дозволу учителя.
          10. Заборонено використовувати інструменти та матеріали не за призначенням.
          11. Весь інструмент та матеріали повертати на те місце, де він був на початку уроку, або сервісний стіл.
          12. У разі несправності інструмента чи обладнання, припинити його використання та повідомити вчителя.
          13. Інструмент та устаткування використовувати обережно та бережливо.
          14. Час від часу робити невеликі перерви в роботі.
          15. В разі травми або аварійної ситуації негайно зупинити роботу та повідомити учителя.
          16. Користуватися захисними екранами, рукавицями, окулярами та іншими захисними пристроями за потреби.
          17. Наприкінці уроку прибрати інструменти на місця, прибрати робоче місце, зняти робочий одяг, показати результати роботи вчителю.
          18. Після прибирання переконатись, що ви забрали всі власні речі.
          19. На останньому уроці підняти стільчики на парту.
     До санітарно-гігієнічних вимог входять наступні правила:
          1. У разі поганого самопочуття повідомити вчителя на початку уроку.
          2. Відвідати вбиральню до початку уроку.
          3. Привести себе та свій одяг до ладу до початку роботи.
          4. На початку уроку розмістити власні речі (верхній одяг, портфель, тощо) у відведених місцях.
          5. На початку уроку вчитель призначає чергового учня за графіком чергувань.
          6. Прийняти правильне положення тіла, відповідно до виду роботи.
          7. Правильно виконувати робочі прийоми.
          8. Інструменти класти на верстат гострою стороною від себе, але не на край.
          9. Під час роботи змітати зайву стружку лише щіткою зупинивши роботу з інструментом.
          10. Не здувати та не брати стружку руками.
          11. Категорично заборонено приймати їжу та напої в кабінеті трудового навчання під час роботи.
          12. Наприкінці роботи все сміття викинуту в урну.
          13. По закінченню роботи привести себе до ладу: очистити одяг, взуття, вмитись, помити руки.
          14. На перерві звільнити приміщення майстерні для провітрювання (крім чергових).
          15. Черговий учень перевіряє робочі місця на відсутність інструменту, матеріалу, стружки, інших речей, та робить прибирання основної робочої зони класу віником або шваброю.
     До пожежної безпеки входить наступне:
          1. Знати план евакуації та вживати всі засоби та дії для гасіння пожежі.
          2. Не допускати перегрів інструменту та приладів, потрапляння на гарячі поверхні займистих матеріалів, рідин, газів, сумішей.
          3. Не використовувати електроприлади з пошкодженою ізоляцією.
          4. Заборонено ізолювати електроприлади займистими матеріалами з низькою теплопровідністю.
          5. В разі виникнення пожежі рухатись, як зазначено на плані евакуації.
          6. Для гасіння електроприладів і верстатів використовувати лише пісок.
          7. В приміщенні заборонено розкладати багаття, спалювати сміття, тощо.
          8. Не використовувати пожежний інвентар для потреб не пов’язаних з пожежогасінням.
          9. Заборонено залишати нагрівальні прилади без догляду.
          10. У разі пожежі негайно повідомити вчителя, евакуюватись з приміщення, зателефонувати до пожежної служби.

     До правил команди належить наступне:
          1. Якщо не знаєш – спитай у того, хто знає.
          2. Перед тим, як щось зробити, переконайся, що це – правильно.
          3. Навчайся ділитись інструментами та матеріалами.
          4. Не відволікай інших і не заважай, коли вони працюють.
          5. Спілкуйся, для вирішення питань і проблем, що до роботи.
          6. Допомагай кожному в команді, але не роби за них їх роботу.
          7. Не покладай на інших свою роботу, бо результат буде належати не тобі.
          8. Відповідай за свої вчинки.
          9. Пропонуй допомогу, коли бачиш, що це необхідно.
          10. Знаходьте порозуміння, рухайтесь назустріч.
          11. Не втрачайте час на зайві розмови та не потрібну роботу, бездіяльність.
          12. Навчайтесь і вчіть один одного.
          13. Зайві зусилля багато коштують, робіть все обмірковано, без помилок, не поспішаючи за першістю. Команда перемагає, коли у кожного є гарний результат.
          14. Оберігай загальне та охороняй приватне від втрат.
          15. Разом ви сильніше, ніж всі по-окремці.
          16. Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставились до тебе.
          17. Програй годину зараз, але виграй майбутній час – витрать на годину більше, щоб оволодіння чимось складним і незрозумілим зараз, а потім ти вже не зустрінеш цієї перепони.
     Даний перелік дуже громіздкий, але всі правила, що тут відображені з’явились не спроста, вони виникли з умов нашої роботи. У вас ще буде досить часу, щоб переконатись в тому, що всі правила вірні і є ключем до вашої безпеки, комфорту та порозуміння в роботі та навчанні.
     Окрім правил існує ще система бонусних та штрафних балів приведених в таблиці 5.1-2.

Таблиця 5.1-2 «Бонусні та штрафні бали»

№ п/п Дія Бали
1 Прибирання майстерень черговим учнем +2
2 Допомога учня учню: виконання операції +1/-1
3 Допомога учня учню: пояснення, показ, демонстрація +1/0
4 Пошук оригінальної корисної ідеї виробу чи проекту +1
5 Виконання додаткових, позапланових робіт +1
6 Виконання виробу, проекту першим +1
7 Виконання виробу для майстерні +1
8 Публікація статті на сайті майстерні +3
9 Відсутність робочого одягу -1
10 Відсутність щоденника або зошиту -1
11 Не прибране місце, після роботи -2
12 Не дотримання одного з правил інструктажу чи санітарно-гігієнічних вимог -1
13 Перешкоджання в роботі іншому, відволікання -2
14 Споживання їжі в майстерні під час роботи -2
15 Використання матеріалу без дозволу вчителя -2
16 Не прибрана майстерня черговим учнем -3

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

Мал. 5-1.7 Макет стародавньої столярної майстерні

     Уроки трудового навчання в 5-9 класах проводяться в спеціально обладнаних кабінетах – майстернях призначених окремо для обробки деревини та металу, або в універсальній майстерні, де одночасно можна працювати з усіма матеріалами. У столярній майстерні – кабінеті призначеному для обробки деревини, знаходяться спеціальні навчальні столи для деревообробки, навчання і роботи учнів – столярні верстати. Верстат для роботи з металом називають – слюсарним, а для обробки всіх матеріалів – універсальним. Існують також спеціалізовані верстати з механізмами, що виконують конкретні операції, наприклад: свердління, точіння, пиляння, заточку, тощо, але з ними ми познайомимось пізніше. Кожен учень працює за закріпленим за собою робочим місцем і верстатом.


Мал. 5-1.8 Столярний верстат

     Робоче місце – це ділянка майстерні пристосована для виконання учнем навчальних завдань і практичних робіт з усім необхідним: верстатом, обладнанням, інструментами, матеріалами, документами та результатами роботи (виробами, деталями). Залежно від виду операцій робоче місце кожного учня інколи може змінюватись, наприклад за потреби виконати отвори на свердлильному верстаті.


Мал. 5.1-9 Спеціалізовані верстати: а – токарний; б – свердлильний;
в – циркулярно-фугувальний; г – фрезерний.

     Основною площиною для розміщення та роботи над заготовкою є кришка.
Для зручності роботи кожен верстат має пристрої для затискання підготовлених матеріалів – заготовок. На столярному верстаті об’ємні заготовки невеликих розмірів закріпляють за допомогою переднього чи заднього затискача, плоскі заготовки невеликого розміру притискають власноруч або струбциною, а для затискання великих заготовок чи склеювання деталей використовують клинок та гребінку.


Мал. 5.1-10 Інструменти для затискання заготовок: а, б – струбцини;
в – клин; г – гребінка.

     Для зручності роботи на робочому місці всі необхідні інструменти, щоденник, зошит, заготовки кладуть в лоток при цьому залишаючи найнеобхідніше. Для зберігання інструменту та зручності користування ним використовують укладки, або відведені сервісні столи.
     Продуктивність, якість, тривалість і зручність роботи в значній мірі залежить від висоти верстата, яка встановлюється підверстатником. Для того, щоб визначити відповідність висоти верстата до вашого зросту достатньо стати біля верстата та покласти на його кришку долоню. Якщо рука повністю випрямлена і долоня щільно прилягає до кришки верстата то його висота повністю відповідає зросту учня.


Мал. 5.1-11 Організація робочого місця: а – робоча зона;
б – визначення висоти верстата.

     В процесі виконання завдань та практичних операцій кожен учень виконує дії, рухи у найближчому просторі – робочій зоні. Робоче місце входить в робочу зону, яка обмежується рухами рук, тулуба, ніг при роботі. Робоча зона учня не має входити до робочої зони іншого учня, що створить незручність при роботі.

VI   РЕФЛЕКСІЯ 5 хв.
     фронтальне опитування
     – Що вивчає предмет трудове навчання?
     – Які завдання предмету трудове навчання?
     – Що ми будемо вивчати в 5-класі?
     – Що таке технологія?
     – Які технології зустрічаються в побуті?
     – Для чого потрібні правила внутрішнього розпорядку майстерні?
     – Що називають столярним верстатом?
     – З яких частин складається столярний верстат і для чого вони потрібні?
     – Які пристрої використовуються для закріплення заготовки на столярному верстаті?
     – Що називають робочою зоною?
     – Що називають робочим місцем?
VII   ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ 7 хв.
     Практична  робота, демонстрація

ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА № 5.1-1
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ ЗА СТОЛЯРНИМ ВЕРСТАТОМ

     Обладнання та матеріали: верстат столярний, конструкційні матеріали, інструменти, книжка, зошит, щоденник, креслярські інструменти, робочий одяг.

ХІД РОБОТИ

     1. Підійти до верстата та ознайомитись з його будовою
     2. Перевірити висоту кришки верстата на відповідність вашому зросту.
     3. Зайняти робоче місце.
     4. Розкласти речі та інструменти на верстаті у відповідності до правил.
     5. Закріпити заготовку у верстаті використовуючи один з способів кріплення показаних вчителем.
          – Використай передній чи задній затискач;
          – Використай струбцину;
          – Використай клин та гребінку;
     6. Відкріпи заготовку.
     7. Поверни всі інструменти та матеріали майстерні на визначені вчителем місця.
     8. Прибери своє робоче місце.
     9. Розкрути затискач таким чином, щоб він мав вільний зазор в 5..10 мм

VIII   ПІДСУМОК УРОКУ  5 хв.
     запис на дошці, бесіда
     – Перевірка практичної роботи.
     – Визначення позитивних моментів та недоліків уроку.
     – Постановка Д/З.
     – Виставлення оцінок.

 Автор матеріалу: Сущик М.М.©
Ідея "Бонусних і штрафних балів" вчителя ЗОШ №19 м. Чернігів - Віталій Михайлович 


13.12.2017
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
1